加载中…
个人资料
  • 博客等级:
  • 博客积分:
  • 博客访问:
  • 关注人气:
  • 获赠金笔:0支
  • 赠出金笔:0支
  • 荣誉徽章:
正文 字体大小:

Unit 1 A Brief Introduction to the United Kingdom I

(2013-12-15 01:07:53)
标签:

英美概况

英国简介

英国历史

英国气候

英国湖泊

教育

分类: 英美概况

Unit Brief Introduction to the United Kingdom (英国简介I)

 一、本单元重点内容

1.   complicated country with complicated name  (复杂的名称,复杂的国家)

2.   The effects of its imperial past  (帝国主义历史的影响)

3.   multiracial society   (多种族的社会)

4.   Remarkable class, regional and economic differences  (显著的阶级、地域和经济差异)

5.   The significant role of London   (伦敦的重要地位)

6.   Cultural and economic dominance of England  (英格兰的在文化和经济上的统治地位)

7.   The conquest of Britain (对不列颠的征服)

8.   Parliament’s dominance over the throne  (议会成为凌驾于王室权力之上的统治机构)

9.   Physical features of Scotland   (苏格兰的地理特征)

10. Cultural division between highland and lowland  (苏格兰高地和低地之间的文化区分)

11. The Battle of Bannockburn  (班诺克本战役)

12. Union with England in 1707    {1707(苏格兰)与英格兰合并}

13. Strong Scottish identity    (仍具有很浓的苏格兰特色)

14. Brief introduction of Wales  (对威尔士的简要介绍)

15.     Campaigns for independence of UK  (威尔士的独立运动)

二、本单元重、难点辅导

1. Names

1. British Empire (100 years ago)

About 100 years ago, as result of its imperialist expansion, Britain ruled an  empire that had 1/4 of the worldpeople and 1/4 of the worldland area. It had colonies in North America, Asia, Africa and Australia.

2. Commonwealth (1931) 

The commonwealth (of Nations) is free association of independent countries that were once colo nies of Britain. 

Member nations are joined together economically and have certain trading arrangements. The Commonwealth has no special powers. The decision to become member of the Commonwealth is left to each nation.

3. Reason for Britain Empire changed into Commonwealth: the two world wars greatly weakened Britain.

 

 

2. The effects of its imperial past

1) 1) The days of empire ended after World War II. But there are close relationships which exist with the 50 or more colonies of that empire, and which maintain links through Commonwealth of Nations(二战后,帝国主义时代过去了。但是大英帝国的50多个殖民地之间仍然有着紧密的联系,这种联系主要通过英联邦这个组织来维系). 

2)It has great effects on the makeup of the British population: 对英国的人口构成有着很大的影响     

Because of the immigration from India, Pakistan, or Caribbean countries in the 1950s and1960s, in 20 are non-European ethnicity (由于在20世纪5060年代,来自印度、巴基斯坦或位于西印度群岛与中南美洲海域的加勒比国家大量涌入英国,现在1/20的英国人是非欧洲血统的人). 

3. Racial, gender, class, regional and economic differences in the society

1) multi-racial society: most are Christians and because of immigration, many are Muslims; 

2) gender difference: male and female live different lives

3) class difference: the class structure of UK society is relatively obvious (A white-collar worker’s lives are very different from blue-collar worker’s.)

*Economic and regional difference within each of the countries: 

1) difference between highland and lowland Scots

2) difference between north and south England (South is on average more wealthy than the north)

4. significant role of London

1) capital city

2) in the south; largest city in the country; 1/7 of the nation’s population

3) culture center

4) business center

5) financial center, one of the major international financial centers in the world (another two are New York and Hong Kong )

6) long-standing historical role in the UK

 

5. General features

a.   Tilting:  ①  Rising in North-West cause highlands there;  ②  Sinking in South-East cause lowlands.

b.  Ice Age: responsible for Britainspectacular mountain scenery.

3.  England (more than 130,000 square kilo metres which takes up nearly 60% of the whole island)

a.   Pennines, principal mountain chain.

b.  Scafell (978 m), the highest peak of England. 

c.  Capital: London.

4.  Scotland (78,760 square kilometres)

a.   Three zone:

①  Highlands in the north: plateau;

②  Central Lowlands: most  important area in Scotland which contain most of the industry and population;

③  Southern Uplands: moorland.

b.  Ben Nevis (1,343 m), the highest mountain in Britain.

c.  Capital: Edinburgh.

5.  Wales (20,761 square kilometres which takes up less than 9% of the whole island)

a.   Most of Wales is Mountainous;

b.  12% of the land is arable;

c.  Massif  断层;

d.  Snowdonia (1,085 m), highest mountain in Wales;

e.  Capital: Cardiff.

6.  Northern Ireland (14,147 square kilometres which takes up 1/5 of Ireland)

a.   It has rocky and wild northern coastline ;

b.  Capital: Belfast.

6. Rivers and Lakes

1)  Rivers

a.   Importance:

①  Great ports (through river) to sea;

②  Rivers to both European Continent and fishing grounds;

③  Rivers (carry raw materials) to inland.

b.  Rivers:

①  Severn River (338 km): longest river;

②  Thames River (336 km): second largest and most important (water transportation, Oxford site);

③  River Clyde: most important river in Scotland.

2)  Lakes

a.   Lough Neagh: largest lake in Britain (located in Northern Ireland).

b.  Lake District:

①  One of the popular tourist attractions in Britain;

②  15 lakes, the largest ones are Windermere, Ullswater, Derwentwater and Coniston Water;

③  The home of the lake poets of 19t century: Wordsworth, Coleridge and Southey.

7 Climate

1)  Maritime

a.   Favorable one, winters are mild not too cold and summers are cool not too hot;

b.  Steady reliable rainfall throughout the whole year;

c.  Small range of temperature.

2)  Factors

a.   The surrounding waters tend to balance the seasonal differences by heating up the land in winter and cooling it off in summer;

b.  The Westerlies blow over the country all the year round bringing warm and wet air in winter and keeping the temperatures moderate;

c.  The North Atlantic Drift, which is warm current, passes the wester coast of the British Isles and warms them.

3)  Rainfall

a.   General: Britain has steady reliable rainfall throughout the whole year. The average annual rainfall in Britain is over 1,000 mm; 

b.  Character:  ①  Water surplus in north and west;  ②  Water deficit in south and east.

c.  Reservoirs have to be built in highland areas such as Central Wales, the Lake District and the Scottish Highlands.

4.) Natural calamities

a.   In 1952 the sulphur dioxide in the four -day London smog, an unhealthy atmosphere formed by mixing smoke and dirt with fog, left 4,000 people dead or dying. So most cities in Britain have introduce Clean air zones” whereby factories and households are only allow to burn smokeless fuel.

b.  Many areas are subjected to severe gales, which cause flooding, shipwrecks and loss of life, especially in winter.

8 People (Britain has population of 57,411,000 in 1990)

1)  General features:

a.   Densely populated with an average of 237 people per square kilometer;

b.  Unevenly distributed: 90% in urban, 10% in rural;

c.  Concentration: most in England (most in London and south-eastern England);

d.  Composition: English 81.5%, Scottish 9.6%, Welsh 1.9%, Irish 2.4%, Northern Irish 1.8%, Immigrants 2.8%.

2)  English

a.   Origin: Anglo-Saxons.

b.  Language:  ①  Southern: BBC (except Cockney);  ②  Northern: broader.

c.  Cockney: Cockney is Londoner who is born within the sound of Bo Bells  –  the bells of the church of St Mary-Le-Bow Bells in east London.

d.  It was from the union of Norman conquerors and the defeated Anglo -Saxons that the English people and the English language were born.

3)  Welsh

a.   Origin: Celts.

b.  Language: 

①  Welsh, an ancient Celtic language: 1% people only speak Welsh, it was given equality with English for all official use in Wales in 1965, names beginning with Ll;

②  English.

c.  Character: emotional, cheerful.

d.  Culture: Eisteddfodau (威尔斯诗人音乐家大会National Eisteddfod, with an purpose to keep the welsh language and culture alive.

4)  Scots

a.   Origin: Celts.

b.  Scots are proud that the English never conquered them.

c.  Language:

①  Gaelic, old Celtic language of the Scots: it is still heard in the Highlands and the Western Isles and their names beginning with MMac, Mc, which means son of” in Gaelic;

②  English;

d.  Character:  ①  said to be serious, cautious, thrifty;  ②  in fact they are hospitable, generous, friendly.

5.) Irish

a.   Origin: Scots and English Protestants.

b.  Problem: there has been bitter fighting between the Protestants who are dominant group, and the Roman Catholics, who are seeking more social, political and economic opportunities.

c.  Language(爱尔兰共和国)

①  Irish or Erse, form of Gaelic: official first language of the Republic of Ireland;

②  English: second.

d.  Character: charm, vivacity, beauty girls.

6.  Immigrants

a.   Origin: West Indies, India and Pakistan. 

b.  Discrimination: Usually the colored immigrants have to take the lo west paid jobs, and when there is unemployment they are usually the first to be sacked.

Great Britain

England

1. cultural and economic dominance of England

1) London dominant in the UK in government, finance and culture

2) England’s dominance in size --- largest of the nations with largest population is reflected in cultural and economic dominance

result: people in foreign countries and English people sometimes mistake England for U.K in their talks.

 

 

 

 

 

 

 

2. The conquest of Britain (Before AD. 1st C., made up of many tribal kingdoms of Celtic people)

).Settlers (5000 BC  55 BC)

1.  Iberians (the first known settlers)

①  At about 3000 BC, these short, dark and long-headed people came to Britain, probably from the Iberian Peninsula, now Spain. 

②  Long barrows in Wiltshire and Dorset were their communal burial  mounds. 

③  Stonehenge in Wiltshire is more dramatic monuments, which may have religious and political means. 

2.  Beaker Folk

①  At about 2000 BC they come from the areas now known as Holland and the Rhineland. 

②  They took the name from their bell- shaped drinking vessels with which they were buried in crouching positions in individual graves. 

③  They built hill forts, with the finest examples of Maiden Castle.

3.  Celts

①  taller and fairer race began to arrive about 700 BC.

② They may originally come from eastern and central Europe, now France, Belgium and southern Germany.

③ They came in three main waves: a. Gaels at 600 BC (Gaelic); b. Brythons at 400 BC; c. Belgae at 150 BC (industrious and vigorous).

④ The Celtic bribes are ancestors of Highland Scots, the Ir ish and the Welsh, and their languages are the basis of both Welsh and Gaelic.

⑤ The Celts’ religion was Druidism (human sacrifices). The Druids were the wise men, astrologers and soothsayers.

).Roman Britain (55BC-410AD)

1.  Roman Conquest

British recorded history begins with the Roman invasion. Julius Caesar, invaded Britain for the first time in 55BC. He returned the following year, but he didnsucceed. The successful invasion was take place in AD43, headed by the Emperor Claudius.

2.  Reasons for untotal occupation: a. some parts of the country resist; b. Roman troops were often withdraw from Britain to fight in other parts of Roman Empire.

3.  Ways to keep Picts: They built two great walls to keep the Picts, so called because of their painted facesout of the area they had conquered. These were HadrianWall and Antonine Wall.

4.  Three problems

a.   Picts still attacked them periodically;

b.  Saxon pirates attacked them in the southeast;

c.  Control was only effective in the south-eastern part of the country.

5.  Achievement

a.   Network of towns and roads.

①  Caster and Chester means camp.

②  Capital: London (Londinium).

③  Two cities: York had been created as northern stronghold; Bath rapidly developed because of its waters.

b.  Make use of Britainnatural resources, mining lead, iron and tin and manufacturing pottery.

6.  Religion: Christianity.

7.  Reasons for withdraw in AD 410: a. barbarians from Eastern Europe at the gates of Rome; b. repeated attacks from Picts and Scots; c. needing to set up new military front on the east coast to hold off th Germanic Saxon tribes invading from Europe. 

8.  Why was the Roman influence on Britain so limited?

The Romans always treated the Britons as subject people of slave class. Never during the centuries did the Romans 

and Britons intermarry. The Romans had no  impact on the language or culture of ordinary Britons.

).Anglo -Saxons (446-871)

1.  Anglo-Saxons and the found of Heptarchy

The Anglo-Saxons were three tribes of the Germanic people who originally lived in the northwest of modern Germany. 

In the mid-5thcentury ne wave of invaders, Jutes, Saxons, and Angles came to Britain. They were three Teutonic tribes. The leader of Jutes, Hengist, became the King of Kent in 449. Then the Saxons established their kingdoms in Essex, Sussex and Wessex from the end of 5thcentury to the beginning of the 6thcentury. The Angles settled in East Anglia, Mercia and Northumbria. These seven principal kingdoms of Kent, Essex, Sussex, Wessex, East Anglia, Mercia and Northumbria have been given the name of Heptarchy.

2.  Wars among Heptarchy

a.   Offa, King of Mercia, built the great earthwork kno wn as OffaDyke, control for long time virtually all central, eastern and south-eastern England.

b.  In 829, Egbert, King of Wessex, became an overlord of all the English.

3.  Religion

a.  Teutonic religion  (The names Tuesday, Wednesday, Thursday and Friday derive from their gods)

b.  Christianity

①  Columba, 563, convert north commoner.

②  In 597, Pope Gregorysent St. Augustine, the Prior of St. AndrewMonastery in Rome, to England to convert the heathen English to Christianity. In 597, St. Augustine became the first Archbishop of Canterbury. 

Augustine was remarkably successful in converting the king and the   nobility, but the conversion of the common people was largely due to the missionary activities of the monks in the north. 

c.  Disagreement: The Roman missionaries held that the Popeauthority was supreme, and the Celtic missionaries held that Christian belief did not require final earthly arbiter. They held conference at Whitby in 664. Finally, the Roman missionaries gained the upper hand.

4.  Achievements

The Anglo-Saxons laid the foundations of the English state. They divided the country into shires. They  de vised the narrow -strip, three-field farming system. They also established the manorial system. And they created the Witan.

5.  Questions

).Viking and Danish

1.  The Norwegian Vikings and the Danes from Denmark attacked various parts of England from the end of he 8t century. 

They became serious problem in the 9thcentury, especially between 835 and 878. The Vikings and the Danes were posing threat to the Saxon kingdom.

2. Alfred, king of Wessex was strong enough to defeat the Danes and came to relatively friendly agreement with them in 879. 

a.   Danes gained control of north and east of England, i.e. the Danelaw.

b.  Alfred, king of Wessex, rule the rest.

3.  Alfredachievements.

Alfred, king of Wessex, is known as the father of the British navy” as he founded strong fleet which first beat the Danes at sea, then protected the coasts and encouraged trade. He also reorganized the fyrd  (the Saxon army), making it more efficient. Alfred, who is said to have taught himself Latin at the age of 40, translated into English  Bedes Ecclesiastical history of the English People learned man himself, he encouraged learning in others, established schools and formulated legal system. This, as well as his admirable work with the army and the navy, makes him worthy of his title Alfred the Great.

4.  Successors.

a.   King Ethelred the Unready tried paying the invaders, who renewed invasions because the successors reconquered the Danelaw, to stay away by imposing tax, called the danegeld, on his people.

b.  Canute, the Danish leader, was chosen by Witan as king. He made England part of Scandinavian empire which included Norway as well as Denmark.

).The Norman Conquest (1066)

1.  Background: King is also said to have promised the English throne to William, Duke of Normandy. But, when Edward was on his deathbed, four men laid claim to the English throne. Finally, the Witan chose Harold as king. Four men 

King of Norway Tostig  Ⅼ→  Harold (king)  →  Duke of Normandy( join together fight fight )

2.  Process:  ①  1066.10.14, the battle on Senlac Field (near Hastings), where Harold was killed;  ②  1066 Christmas, 

William crowned King of England by the Archbishop of York.

3.  Measure to face Saxon risings in the north: harrying of the north.

4.  Significance: The Norman Conquest of 1066 is perhaps the best-known event in English history. William the Conqueror confiscated almost  all the land and gave it to his Norman followers. He replaced the weak Saxon rule with strong Norman government. So the feudal system was completely established in England. Relations with the Continent were opened, and civilization and commerce were ext ended. Norman-French culture, language, manners, and architecture were introduced. The Church was brought into closer connection with Rome, and the church courts were separated from the civil courts. 

When 

Who 

Where from 

Which part conquered

43 AD—

AD.5th C

Latin-speaking Roman

Mediterranean countries

England and Wales (not Scotland or Ireland)

AD.5th C

—1066  

Angles and Saxons

(the forefathers of the English; the founders of England)

Germany

Eastern and Southern Britain (not Wales and most of Scotland )

mainly England

Late AD.8thC – AD 10th C.

the ferocious Vikings

Scandinavia (北欧:瑞典、挪威一带。丹麦、芬兰、冰岛等)

Northern and Eastern England, Scotland

AD 11th C

(1066)

Norman French (William the Conqueror defeated King Harold at the Battle of Hastings, and built the Tower of London)

Normandy

(northern France)

The next few hundred years, joining various parts of the British Isles under English rule (England, Wales, Scotland, Ireland)

3. Legends 

1). King Arthur and his Round Table, giving knights equal precedence and showing knights’ demand for more democratic system (During Anglo-Saxon’s invasion)

2). Robin Hood hid in the forest, rebelled against Normans and robbed from the rich to give to the poor (During the period of Norman rule)

 --a clue to the English Character: richly unconventional interior life hidden by an external conformity (体现英国人个性的迹象:表面上似乎一致,但实际上保持着一种强烈的独特的生活方式

4. Parliament’s dominance over the throne

1) The next few hundred years following the Norman invasion: join together the various parts of the British Isle under English Rule, unite the kingdom internally and externally

2) Power gradually transferred from the monarch to the parliament 

1649, Charles the First was executed. Then England was ruled by parliament’s leader, Oliver Cromwell for 11 years.

In 1660, the son of Charles restored the monarchy and was called Charles II (ruled 1660-1685)   

Further conflicts between parliament and the king led to removal of the Scottish house of Stuart and the final establishment of parliament’s dominance over the throne in 1689.

James II (1685-1689) was the younger brother of Charles II. After James II was overthrown, his daughter and daughter’s husband Mary and William were imported from Holland to take the throne. This is the “Glorious Revolution.”

Scotland

1. Physical features of Scotland

1) the 2nd largest of the nations 

2) most rugged part of UK, the most confident of its own identity

Unit <wbr>1 <wbr>A <wbr>Brief <wbr>Introduction <wbr>to <wbr>the <wbr>United <wbr>Kingdom <wbr>I3) in the north ---- the Highlands            mountains and lakes

in the south ---- the Southern Uplands    

in the middle --- the lowland zone with 3/4 of the population

4) capital: Edinburgh--- east coast, famous for its beauty, dominated by its great castle on high rock largest city: Glasgow --- in the west of Lowland zone 

    *Both cities have ancient and internationally respected universities dating from 15th century

2. Cultural division between highland and lowland

1) Scotland was neither conquered by the Romans nor by the Anglo-Saxons

2) Around the AD 6th C, people from Northern Ireland invaded the South-west --- the lowland zone.  3) They were called Scots and gave the modern country of Scotland its name

4) The original Scottish Celts, called the Picts (皮克特人were left with the non-productive highland zone, where in addition to English, some people speak the old Celtic language—Gaelic.

The division between highland and lowland Scotland remains cultural divide today, in much the same way as north and south England see themselves as different from each other.

3. the Battle of Bannockburn (班诺克本战役)

Time: 24th June, 1314

Who: Scots under the leadership of Robert Bruce and English army

Result: Scots were victorious, leading to 300 years of full independence

4. Union with England in 1707    

1). In 1603, Queen Elizabeth of England died. James the 6th of Scotland took the throne, called James the First of England; uniting the two thrones 

2). Scotland maintained its separate political identity.

3). In 1707, Scotland joined the Union by agreement of the English and Scottish Parliaments

4). Scotland sends 72 representatives to the London Parliament. In 1922, only were from the Scottish Nationalist Party, wanting an independent Scotland; 49 was from the Labour Party, wanting to set up regional parliament for Scotland to manage its own internal affairs within the UK.  

5. Strong Scottish identity

    Scotland has great tradition of innovation in the arts, philosophy and science.

*Robert Louis Stevenson’s famous novel Dr Jekyll and Mr Hyde 《吉基尔医生与海德先生》shows that: Scotland was superficially fully integrated into the UK, but concealed beneath this is still-strong Scottish identity.

Wales

1. brief introduction of Wales

1) capital: Cardiff, on the south coast 

2) rich coal deposits attract foreign investment from Japan and U.S, etc. 

---new industries to replace coal and steel

3) smallest on the British mainland; close to central England; hilly and rugged

4) retains powerful sense of difference from England 

5) retains its own language; 19% population speaking Gaelic

2. Campaigns for independence of UK --- resist the English

1) 1267, Llywelyn ap Gruffudd(卢埃林·阿普·格鲁菲德), forced the English to acknowledge him as Prince of Wales by military campaign, and unified Wales as an independent nation.

2) 1282, he was killed. The English King Edward named his son the Prince of Wales, trying to bring Wales into the British nation.

3) 1400, Owain Glyndwr(欧文·格林道瓦尔led an unsuccessful rising against the English.

4) 1536, Wales was brought legally into the UK by an act of the British Parliament.

5) Wales sends 38 representatives to the London Parliament. are from the Nationalist Party.

0

阅读 收藏 喜欢 打印举报/Report
  

新浪BLOG意见反馈留言板 欢迎批评指正

新浪简介 | About Sina | 广告服务 | 联系我们 | 招聘信息 | 网站律师 | SINA English | 产品答疑

新浪公司 版权所有