课题:Book 5 Module6  Vocabulary & Reading
高二英语组   主备人:张无尘
 一、教学目标、方法和手段概述
| 
课   题 | 
Animals in Danger | 
课   型 | 
Reading & Vocabulary | 
| 
目 
标 
要 
求 | 
知识目标 | 
To learn: 
1. New words:  
freezing  reserve  struggle  wildlife  extinct  protect  antelope  skin  spot  focus  habitat  endanger  ideal  meanwhile  wonder 
2. Phrases:  
give one's life to  at a time  on the spot  come into fashion  in the 1990s  take an (active) part in  get tough with  at a high attitude  
3. Stylistic Features: narration | 
| 
  | 
能力目标 | 
To train:  
1. Reading skills, such as skimming, scanning & careful reading 2. Working cooperatively with others | 
| 
  | 
情感态度价值观 | 
To arouse students: 1. A broad mind to love nature and wild animals.  2. Cooperation with others. | 
| 
  | 
教学重难点 | 1. Full understanding of the text by using different reading skills. 2. Learn the new words & phrases (see the above). | 
| 
  | 
  | To develop the students’ reading strategy。 | 
| 
教学方法 | 
任务型教学:以学生活动为主,在活动中学习和应用所学的语言知识。 | 
| 
教学手段 | 
多媒体教学 | 
二、教学流程设计(Teaching procedures)
Step1 Leading-in & Warming up   5min
First, I will show the photos of some endangered animals on the screen, give students some questions for discussion and lead them to the content of the reading:
 
Q1: As we all know, more than 12,000 animal species are now in danger. Can you give some other animals?
Q2: Why are many kinds of wild animals in danger?
Q3: Have you ever read/heard of the Tibetan antelope? How much do you know about it?
(Purpose:The vivid photos and discussion can arouse the Ss’ interest in learning about saving the endangered animals and naturally lead in to the reading passage.)
Step2 Pre-reading   2min
Here I will show Ss the picture in the text. Ask Ss to look at the picture and guess the information of the picture.. 
(The possible answer: One day, two men drove their jeep on the plateau and stopped suddenly when they saw two poachers killing an antelope. Because the antelope is an endangered animal, so they want to stop them...)
Step 3 While-reading
1. Skimming
Activity1 Ask Ss to read the passage as quickly as possible and get what the passage is about, then discuss in pairs.  3min
(Purpose:This activity can get the general idea of the whole text and improve Ss’ skimming skills.)
Answer: The passage is about how to save the Tibetan antelope from poaching.
Activity2 Ask Ss to finish the chart after reading.and share answers with partners. 3min
| 
     Parts | 
           The main idea of each part | 
| 
Part1 (Para.1) | 
  | 
| 
Part2 (Paras.2-3) | 
  | 
| 
Part3 (Paras.4-5) | 
  | 
 
Suggested Answers:
| 
     Parts | 
           The main idea of each part | 
| 
Part1 (Para.1) | 
Jiesang gave his life to save the antelopes. | 
| 
Part2 (Paras.2-3) | 
The reason why the poachers kill the antelopes. | 
| 
Part3 (Paras.4-5) | 
The Chinese government took an active part in protecting the antelopes and the antelope population is growing. | 
 
2. Scanning/Careful Reading
Ask Ss to read the passage carefully and find out some specific information about the text.
(Purpose:These careful reading activities can make Ss get the detailed information of the text and improve their scanning skill.)
Activity1  Read the passage and answer the following questions in pairs.  6min
(1) Who is Jiesang Suonandajie?
Jiesang is a person who gave his life to save the antelopes.
(2) Why do the poachers kill the antelope?
They killed the antelopes for their expensive wool to make huge profits.
(3) Why has the number of the antelopes on the Qinghai-Tibetan Plateau fallen?
Its wool is the most expensive in the world;
It is soft, light and warm--the ideal coat for an animal;
For poachers the profits can be huge.
(4) What do you think the future of the antelope will be?
The antelope population will continue to increase.
Activity2  Ask Ss to choose the best answers individually according to the text. 3min
1. How did Jiesang die?
A. He froze to death.   B. He was killed by criminals.  C. He had an accident in his jeep.
2. Why are Tibetan antelopes in danger?
 A. They have lost their natural habitats.      B. They are killed for their wool.
 C. They cannot survive at high altitudes.
3. After killing the antelopes, poachers _________.
 A. take them away    B. leave them there   C. skin them on the spot
4. From Para.3, we know the business will _________.
 A. become harder   B. become legal    C. grow quickly
5. What has the Chinese government done to help the antelopes?
 A. It is protecting the antelope in a nature reserve.
 B. It has closed the boarder with India.
 C. It has sent police to countries where "shahtoosh" is sold.
  Answers: BBCAA
(Purpose:this activity can make Ss have a better understanding of the whole text.)
Step4: Post-reading:
Task 1.Consolidation: Get the students to retell the text according to the above information . 
(The purpose is to consolidate what they have learned in this lesson.)
Task 2.Finish the following exercises. (This is a group work and different groups will PK with each other)
1.Fill in the blanks according to the passage.
(1) ________ ________(尽管吃惊), the poachers had an advantage—they are more of them.
(2) Often _______ _______ _______(在夜里活动),the poachers shoot whole herds of antelopes at a time, leaving only the babies, whose wool is not worth so much.
(3) But today the government ______ _______ _______ ______(似乎正在赢得)the battle.
2.Translate the following sentences.
(1)但到了20世纪90年代,这种毛披肩在有钱人中间流行开来,成为时尚。
  ____________________________________________________________________________
 (2) 他为拯救藏羚羊献出了生命。
  ____________________________________________________________________________
 (3)它又软又轻又暖和,是高海拔地区动物赖以生存的理想皮毛。
  ____________________________________________________________________________
 (4) 在20世纪90年代,中国政府开始积极地保护藏羚羊。
  ____________________________________________________________________________
 (5) 同时,在那些出售藏羚羊毛披肩的国家,警方开始严厉打击藏羚羊毛披肩的贩卖者。
  ____________________________________________________________________________
Task 3. Discussion. (group work)    
Group discussion.
 (1) what should we do to protect these animals?
 (2) would you like to be a volunteer to protect the antelopes if possible?
(Purpose: Encourage the Ss to express their thoughts freely and deepen their love of nature and wild animals.)
 
三、课时作业设计
1. Write a short composition about one kind of animals in danger within 80—100 words.
 Clues: Where it lives;  What the problem is;  What you or the government can do to protect it.
2. Ask Ss to finish the Vocabulary and Reading exercises in the Workbook on P98-100.
 
四、课时评价设计
1. 自我评价:
说说学习过程中自己特别感兴趣并有帮助的三项活动,说出这些活动在哪些方面对自己有帮助
| 
     Activity | 
What kind of help | 
| Retell the text | Improve speaking ability and have a good consolidation  | 
| Group PK  | Improve cooperative ability and confidence  | 
| Discussion | Improve Ss' language organizing ability | 
 
2. 小组互评:
| 
姓名 | 
发言的次数 
(多于平均3,一般2,少于平均 1) | 
和同学的合作意愿(好3,一般2,不太愿意1) | 
对同伴的启发和帮助(较大3,一般2,几乎没有1) | 
为小组活动准备的资料(较多3,一般2 ,很少1) | 
总分 | 
| 梁蕊 | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 | 
| 贾坤 | 3 | 3 | 2 | 2 | 10 | 
| 刘茂成 | 2 | 2 | 1 | 1 | 6 | 
| 宋雪艳 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 
 
五、教 后 记
 
Weak points
u Time arrangement is not so good, sometimes the students cannot finish the task in given time. 
u Students' reading habits need improving.
 
Good points
n Class activities are compactly designed. The steps are clear and I am able to control the class easily.